Wśród wielu nauk zajmujących się szukaniem przyczyn takiego a nie innego stanu rzeczy mediów masowego przekazu na świecie a przede wszystkim w Polsce jest Socjologia mediów, czyli nauka o oddziaływaniu treści przekazywanych przez media na społeczeństwo. Dokładniej rzecz ujmując zajmuje się ona rozpoznawaniem, badaniem a na końcu analizą zjawisk, jakie zachodzą w społeczeństwach bombardowanych przez media bardzo dużą ilością informacji nie zawsze ważnych i koniecznych do uzyskania czy też zapamiętania. Powstaje wtedy komunikacja społeczna, która nie zawsze ma dobry wpływ na tego typu grupy społeczne i nie jest ona w stanie w stu procentach realizować powierzonego jej celu łączenia społeczeństwa wobec jednego kręgu zainteresowań daną dziedziną. Dlatego tez skrzętnie korzystają z tego firmy medialne, które jako otoczka polskiego systemu medialnego poszukują wszelkiego rodzaju jego dziur, aby być w stanie jeszcze bardziej i dokładniej oddziaływać na podświadomość ludzkiego rozumu i manipulować uczuciami społeczeństwa.